Σε τροχιά σύγκρουσης με τις οργανώσεις προστασίας προσωπικών δεδομένων μπαίνει (και πάλι) το Facebook. Όπως ανακοίνωσε ο δαιμόνιος ιδρυτής του, ο 25χρονος Μαρκ Ζάκερμπεργκ, το Facebook σκοπεύει να κεφαλαιοποιήσει τον πλούτο των πληροφοριών που διαθέτει για τους χρήστες του, προσφέροντάς τες σε επιχειρήσεις προκειμένου να κάνουν έρευνες αγοράς.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Ζάκερμπεργκ έκανε στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός μια μικρή επίδειξη του πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης ώστε να μετράται ο «σφυγμός» συγκεκριμένων ομάδων χρηστών: Ζήτησε από χρήστες στα παλαιστινιακά εδάφη, και στη συνέχεια στο Ισραήλ, την άποψή τους για την προσπάθεια αναζωογόνησης της ειρηνευτικής διαδικασίας και μέσα σε μερικά λεπτά αναμετέδωσε τα αποτελέσματα στο Νταβός. Ρώτησε επίσης περισσότερους από 100.000 Αμερικανούς χρήστες του Facebook αν πιστεύουν πως το σχέδιο τόνωσης της οικονομίας που προωθεί ο Μπαράκ Ομπάμα είναι επαρκές: δύο στους πέντε είπαν όχι...
Το 2009, δήλωσε ο Ζάκερμπεργκ, θα είναι μια «έντονη» χρονιά για το Facebook. Οι παριστάμενοι σχολίασαν με νόημα ότι ήταν ίσως η πρώτη φορά που ο 25χρονος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του δημοφιλούς ιστότοπου εμφανίστηκε φορώντας γραβάτα. Η εταιρείαεπεσήμανε ο 25χρονος που εγκατέλειψε το Χάρβαρντ προτού ολοκληρώσει τις σπουδές του και σήμερα είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο- ήδη πειραματίζεται με την ανάλυση των συναισθημάτων του χρήστη, αξιολογώντας τη διάθεσή του μέσα από τις online ενέργειές του. Παρόμοιες πληροφορίες έχουν εν δυνάμει τεράστιο ενδιαφέρον για τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Η τεχνολογία που χρησιμοποιεί το Facebook ήδη επιτρέπει στους διαφημιστές να επιλέγουν το προφίλ του χρήστη που θα βλέπει την ηλεκτρονική τους διαφήμιση όταν συνδέεται με την ιστοσελίδα: Μπορούν να επιλέξουν με βάση την ηλικία, το φύλο, τον τόπο δια μονής ακόμα και τα είδη των βίντεο που έχει ανεβάσει στην προσωπική του σελίδα. Πέρυσι, το Facebook έκανε ακόμα ένα βήμα: έθεσε σε εφαρμογή το εργαλείο Εngagement Αds, το οποίο επιτρέπει στους διαφημιστές να δημοσιεύουν δημοσκοπήσεις σε προσωπικές σελίδες χρηστών. Ο χρήστης καλείται για παράδειγμα να παρακολουθήσει και να βαθμολογήσει το τρέιλερ μιας ταινίας. Κατόπιν, μπορεί να δει πώς ψήφισαν οι φίλοι του και άλλοι χρήστες- ενώ οι διαφημιστές συλλέγουν δεδομένα.
Το Facebook έχει επίσης ένα εργαλείο ονόματι Lexicon, το οποίο μοιάζει λίγο με το Google Τrends, από την άποψη ότι επιτρέπει στους χρήστες να παρακολουθούν ποια θέματα συζητιούνται περισσότερο στο Facebook. Το Google Τrends χρησιμοποιεί για τον σκοπό αυτόν τις λέξεις που πληκτρολογούνται προς αναζήτηση. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πως το Facebook διαθέτει ήδη τόσο τις πολύτιμες πληροφορίες που χρειάζονται οι επιχειρήσεις όσον αφορά τους χρήστες του όσο και τα εργαλεία που χρειάζονται προκειμένου να χρησιμοποιηθούν οι πληροφορίες αυτές σε έρευνες αγοράς.